fredag 16 maj 2008

Fler lärarlösa lektioner i folkpartiets Stockholm

En bra skola som ger kunskap till alla barn och står för tydliga värden är helt central uppgift i samhället. Därför blir man så besviken när den borgerliga politiken innebär mindre resurser och färre lärare. I dagens SvD kan vi läsa ännu ett tråkigt kapital i följetongen av en försämrad skola. I artikeln: Lärare bort när Stockholm sparar, framgår att nya nedskärningar pågår. I artikeln kan man också läsa att 544 tjänster försvann från skolorna i Stockholms stad förra året. Jag är själv förälder med skolbarn och har sett tydliga exempel på neddragningar.

Den satsning som de borgerliga utlovade på skolan var en bluff. Så snart man ser Skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) i media försöker hon slingra sig bort från vad som händer och sitt ansvar. Hon och de övriga styrande i den borgerliga ledningen har valt att prioritera en skattesänkning framför fler lärare och annan personal i skolan.

Jag och många Stockholmare med mig vill ha en välfärd av hög kvalitet. Pengar löser sannerligen inte alla välfärdens problem men vi vet alla att kvalitet kostar. När jag gick i skolan hade vi lärarlösa lektioner, dvs skola ersattes av fritid för eleverna. I mitt barns högstadieskola i Stockholm blir det allt vanligare med inställda lektioner och uteblivna vikarier.

Nu försämras undervisningen samtidigt som kraven på eleverna ökar. Det är ju bakvänt. Nej, gärna fler betyg tidigare men först en rejäl undervisning!

Andra artiklar i ämnet: DN, DN, Radio Stockholm, SvD.
Lowdin.com skriver mycket bra om detta.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Weine Berg sa...

Vem avgör vilka dessa "tydliga värden" ska vara?

David Samuelsson sa...

Enligt min uppfattning ska alla skolor i Sverige utgå från tydliga demokratiska värderingar om människors lika värde och FN:s mänskliga rättigheter etc. Dessa värden bör, precis som idag, beslutas genom en nationell läroplan som ska gälla för alla skolor. Det beslutet är så viktigt att det bör fattas av riksdagen.

Jag menar också att skolan ska hävda dessa värden och stå upp för dem när de är ifrågasatta.

Weine Berg sa...

En av FN:s mänskliga rättigheter är friheten att få tycka och tänka vad man vill och att få verka efter dessa i s.k. opinionsbildning. Rätten att fritt hysa en åsikt och att uttrycka den i tal, skrift eller bild slås fast i den allmänna förklaringens artikel 19 liksom i konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, artikel 19.

Vad jag förstått ställer du dig inte bakom detta. Hur ska då dessa tydliga värden vara något du ställer upp på?

David Samuelsson sa...

Jo, jag står fullt ut för yttrandefriheten. Men jag anser att en skola bör kunna stå upp för sina värderingar och begränsa vilka yttranden som sker i skolan.

Ett enkelt exempel är att jag anser att en skolan ska neka en person att sprida porr, fullt laglig pornografi nota bene, inom skolan. En skola ska också kunna neka kommersiella budskap att framföras.

Det ska heller inte vara tillåtet för personer och organisationer som kan förväntas framföra uppfattningar som tydligt går emot skolans grundläggande värden att framföra dem.

Yttrandefriheten i samhället ska inte begränsas. Men skolans uppgift är att fostra det framväxande släktet och då ska en skola kunna styra vad som där framförs.

Weine Berg sa...

Porr och reklam är väl ändå inte yttranden? Tycker du gör det väl bekvämt för dig nu. Du är för yttrandefrihet men du tycker yttrandefriheten ska begränsas i skolan - som är en del av samhället? Moral är bra, men dubbelmoral är inte dubbelt så bra!