söndag 1 juni 2008

LO-kongress: fler medlemmar

Redan i LO-kongressens inledning markerades att medlemsrekrytering är den viktigaste frågan för LO och medlemsförbunden. Nu på söndagsmorgonen var det en bra kongressdebatt om medlemsrekrytering. Alla är överens om att det viktigaste skälet till det kraftiga medlemsraset som startade 2007 är att den borgerliga regeringen gjort a-kassan mycket dyrare och mycket sämre. Men vi kan inte slå oss till ro med detta. Vi måste bli mycket bättre på att jobba med medlemsrekrytering både i förbunden och gemensamt i LO.

Det handlar om allting från att synas mer på skolorna till att bli mycket bättre på samtalet ute på arbetsplatsen. Varje anställd måste få frågan om de vill vara med.

Jag är också övertygad om att vi kan få större kraft i medlemsrekryteringen om vi agerar gemensamt med att föra ut de övergripande budskapen.

I Kommunal har vi ökat kraften rejält i medlemsrekryteringen det året som har gått. Nu går det bättre att nyrekrytera yngre. Däremot är det alldeles för många äldre som lämnar Kommunal. Vi måste bli bättre på att övertyga dem om värdet av att vara medlemmar.

Jag sitter och förbeder mig för mitt första inlägg på kongressen. Jag tänkar tala om hur viktigt det är att vi lägger större kraft på opinionsbildning, i förbunden och gemensamt.

Andra bloggar: Cecilia Jacobsson på DN, PromeMorian.
Tidningarna: SvD.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: