Exempelvis tar det två timmar och 38 minuter att åka höghastighetståg de 63 milen från Madrid till Barcelona, det tar en timme och 20 minuter att åka sträckan Bryssel -Paris. Det är lika långt som sträckan Oslo-Göteborg, som i dag tar cirka fyra timmar. Att åka mellan Bryssel och London tar i dag en timma och 51 minuter, Frankfurt -Köln, (23 mil) tar 59 minuter.Vi skulle kunna koppla samman starka regioner som Östergötland med Stockholm. Runt Mälaren har man väldigt tydligt kunnat se den väldiga regionsförstorande kraften i snabbare tåg. Med snabbtåg skulle Linköping - Stockholm gå på under en timme och alltså vara realistiskt för pendling.
Vi skulle behöva ta fram en nationell plan för att skapa ett snabbtågsnät. Nätet får sin fulla kraft om det binder ihop våra stora befolkningscentra. En sådan satsning kan inte enbart hanteras i kortsiktiga budgetprövningar utan kräver ett långsiktigt politiskt åtagande. Miljöpartiet har kanske rätt: med en klok framtidspolitik på detta område kan inrikesflyget söder om Sundsvall bli onödigt.
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om snabbtåg, Ostlänken, Göran Johansson, Göteborg, SJ, X2000, klimathotet, tåg, flyg, bil.
2 kommentarer:
Vi ser ju hur dubbelspåret längs västkusten har lyckats. Hallandsåsen är ju där den är och det är enkelspår norr om Helsingborg. Skulle vi börja bygga idag så är vi inte klara om 30 år. Det är några _100_ miljardar som kommer stå där och ticka kostnader utan att faktiskt bidra till samhället. Vi har en sådan fantstisk effektivitet inom detta området. Botniabanan är ju ännu inte färdig att användas. Det återstår några mil järnväg för att knyta ihop den med övriga nätet på ett bra sätt.
Fortsätt med denna järnvägsidioti och börja bygga ut där det är stom störst brist. Stockholm, och öresundsregionen. Det går inte att köra fler tåg Malmö - Lund
Skicka en kommentar