fredag 25 april 2008

Opinionsundersökningar är som parfym

Synovate/DN publicerar i dag en ny opinionsundersökning som visar att oppositionen åter drar ifrån de borgerliga regeringspartierna. Israels president Shimon Peres har myntat det kloka uttrycket "Polls are like perfume -- nice to smell, dangerous to swallow." I min översättning "opinionsundersökningar är som parfym -- trevliga att lukta på , men farliga att svälja". Trots det är alla politiker oavsett parti extremt intresserade av vad opinionsundersökningarna säger.

Opinionsundersökningar säger enligt min uppfattning väldigt lite om hur det kommer att gå i nästa val, dit är det alldeles för långt. Men de är viktiga på två andra sätt.

För det första påverkar de politikernas humör. Företrädare för partier som går dåligt blir stressade och misslynta. Många tankar ägnas åt det dåliga resultatet och vad man kan göra åt det. Man frestas göra nya utspel som kan misslyckas. Vinnarna å andra sidan känner medvind och får självförtroende.

För det andra påverkar de omgivningens intresse. Aktörer i media, organisationer eller företag som är beroende av politiken påverkas markant av vilka som ligger bäst till i opinionen. Jag märker det tydligt i det socialdemokratiska Jobbrådslaget. Nu när vi socialdemokrater har så höga siffror märker man att det är väldigt mycket mer intressant att tala med oss än det var säg sommaren 2006. Vi får rätt mycket media på vår nya jobbpolitik. Jag är övertygad om att det inte främst beror på att den är så intressant (även om den givetvis är det :-) utan på att många tror att det kanske blir vi som tar över 2010.

Opinionsundersökningarna är alltså sakligt sett rätt betydelselösa så här långt före ett val men har stor betydelse för psykologi och bemötande.

Promemorian och Monica Green tar upp andra aspekter på frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: